Vraag en antwoord: Hotels

Tijdens je autoreis door Europa overnacht je in hotels. Ook hebben we B&B's en enkele appartementen in ons aanbod. Hoe zit het met inchecken en de borg? Is ontbijt inbegrepen bij mijn hotelovernachting? Op deze pagina vind je informatie over je verblijf.

In een hotelkamer voor twee personen staat doorgaans één tweepersoonsbed. Bij een driepersoonskamer wordt vaak een extra bed geplaatst. Appartementen in Frankrijk staan bekend om hun geringe afmetingen. Dat wil zeggen dat een studio bijvoorbeeld kan bestaan uit een stapelbed en een tweepersoonsslaapbank. Let bij het boeken van je reis goed op dat de accommodatie of de kamer de indeling heeft die je wenst.

Dat wisselt heel erg in Europa. Steeds vaker zien we dat ontbijt extra bijgeboekt moet worden. Er zijn landen waar het gebruikelijker is om ontbijt inclusief te hebben, zoals pensions in Oostenrijk. De zuidelijke landen hebben vaak een wat beperkter ontbijt. Dit geldt dan weer niet voor de internationale ketens, want daar geldt meestal de internationale standaard. Een Frans ontbijt bestaat doorgaans uit croissants en/of stokbrood met jam en kaas. Als drinken kies je uit koffie of thee en jus d'orange. Soms is er yoghurt of een ei, maar dat is zeker niet de standaard.

Het kan fijn zijn om hotelkamers naast elkaar te hebben. Als je dit wilt, moet je dat aan ons doorgeven voordat je boekt. Wij geven dan je voorkeur door bij het reserveren van de hotels. Echter, het hotel bepaalt welke kamers je krijgt. Een voorkeur opgeven biedt geen garantie op kamers naast elkaar.

We zoeken standaard naar hotels die zo dicht mogelijk bij bezienswaardigheden of het centrum liggen en goede reviews ontvangen. Het kan daarom voorkomen dat je in onze offerte wat duurdere hotels vindt dan in de offerte van een concurrent. Vind je het geen probleem om wat verder te rijden naar je hotel? Of verblijf je graag in de meest luxueuze hotels? Laat het ons dan weten. Je bent bij ons niet gebonden aan specifieke hotels, maar we zoeken de hotels die passen bij jouw wensen!

Je krijgt enkele weken voor vertrek een mapje met vouchers. Ook ontvang je gratis een gepersonaliseerde reisgids met daarin jouw route van dag tot dag. In het routeboek staat gedetailleerde info over alle plaatsen op jouw route: van toffe hikes tot mooie uitzichten. Ook extra tips voor mooie bezienswaardigheden in de buurt en op de route. De vouchers en het routeboek sturen we per post naar je op. Controleer even er er een voucher is voor elk hotel dat je bij ons geboekt hebt. Deze vouchers vergoeden de overnachting (en een ontbijt wanneer dat van tevoren is geboekt). Het is niet mogelijk een vergoeding te krijgen voor niet gebruikte vouchers of zelf gemaakte veranderingen.

Bij aankomst in het hotel laat je de voucher zien zodat de receptionist(e) je reservering kan vinden. Je krijgt dan de sleutel of het pasje en uitleg waar je de kamer kunt vinden. Bij het inchecken moet je soms een borg betalen (zie hieronder). In luxe hotels is er soms iemand die je helpt om je bagage naar je kamer te vervoeren.

Bij sommige hotels moet je een borg betalen. Dit bedrag verschilt per hotel en zal worden ingehouden op of (tijdelijk) afgeschreven van je creditcard. Het bedrag wordt na het uitchecken teruggestort als er geen 'incidentals' zijn gebruikt. Echter, het kan tot 30 dagen duren voor het bedrag weer op je kaart staat!

Handig om te weten als je reservering onvindbaar is: namen met tussenvoegsels als ‘van’ en ‘de’ zijn in de administratie van hotels vaak alfabetisch te vinden onder de ‘v’ of de ‘d’.

Zoek telefonisch contact met het hotel en geef je verwachte aankomsttijd door. Het telefoonnummer van je hotel vind je meestal op de voucher die je van ons krijgt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat men de hotelkamer annuleert. Hiervoor is helaas geen vergoeding mogelijk.

Controleer goed alle kastjes of je niets bent vergeten in de hotelkamer. Lever vervolgens je sleutel/pasje in bij de receptie van het hotel.

Ja, steeds meer hotels vragen parkeerkosten. Bij hotels in (grote) steden is dit vaak het geval. De parkeerkosten zijn meestal niet bij de reissom inbegrepen en moet je ter plekke nog betalen, houd hier rekening mee. In Europa dient er ter plaatste meestal ook nog toeristenbelasting te worden betaald.

Incidentals zijn extra kosten, zoals maaltijden die niet zijn inbegrepen of gebruik van de minibar. Het hotel zal hiervoor je creditcard belasten.

Ga met een klacht over je hotel altijd eerst naar de receptie en probeer het probleem op te lossen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met ViaTioga.

Veel hotels hebben wifi. Om hiervan gebruik te maken, moet je meestal bij de receptie een inlogcode vragen. Het kan zijn dat de wifi alleen werkt als je in de lobby bent, of dat het gebruik beperkt is tot één of twee apparaten. De receptionist(e) kan je hierover meer informatie geven.

Ballon!