Vraag en antwoord: Klachten

We doen ons uiterste best om jou de reis van je leven te bezorgen en werken hiervoor nauw samen met luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurders en hotels. Toch kan het gebeuren dat je een klacht hebt over bijvoorbeeld je hotelkamer of je huurauto. Hier lees je wat je in zo'n geval het beste kunt doen.

Komt je koffer of tas gehavend uit het vliegtuig, of zelf helemaal niet? Meld dit dan direct bij de daarvoor bestemde balie in de buurt van de bagageband. Meldingen die niet direct op het vliegveld zijn gemaakt, worden namelijk niet in behandeling genomen door verzekeraars en luchtvaartmaatschappijen. Lees hier meer over de werkwijze bij schade aan je bagage.

Als je een klacht hebt over je hotel, ga je meteen naar de hotelreceptie en probeer je samen tot een oplossing te komen. Kom je er niet uit met de receptie, neem dan contact op met de lokale reisagent ("incoming touroperator"). Wie dit is en welk telefoonnummer je moet bellen, staat op de voucher die je van ons gekregen hebt in het mapje met reispapieren. Indien de klacht door de lokale reisagent niet opgelost kan worden, mail of bel ons dan. Wij gaan dan ons uiterste best doen om je klacht naar tevredenheid op te lossen.

Controleer het voertuig bij het ophalen goed op schade. Als er schade is, laat je dit noteren op het huurcontract. Test of alles werkt en meld het aan de verhuurder als er iets niet klopt. Ben je in het geheel niet tevreden over de kwaliteit van het voertuig? Zeg dit dan ook, zodat er kan worden gekeken naar een oplossing.

Laat je niets extra's aanpraten

Aan de balie bij autoverhuurders wordt vaak geprobeerd om extra's te verkopen, zoals verzekeringen en kilometerpakketten. Als je een auto bij ons boekt, is dat altijd inclusief een ongelimiteerd aantal kilometers én een verzekering voor schade, diefstal en aansprakelijkheid. Het is dus niet nodig om ter plaatse extra verzekeringen voor de huurauto af te sluiten. Bedenk wel: de kosten voor autohuur zijn exclusief het eigen risico. Bij schade aan het voertuig is de bestuurder in principe zelf verantwoordelijk voor het eigen risico-bedrag. Om je eigen risico af te dekken, kun je je voor vertrek via ons bijverzekeren. Vraag hiernaar bij onze reisadviseurs. Verder goed om te weten: een autoverhuurder moet jou een gratis upgrade geven als de geboekte categorie niet voorhanden is. Kijk goed het huurcontract na of er geen zaken op staan waar je niet voor hebt gekozen, zoals bijvoorbeeld de Fuel Service/Plus Road Assistence. Houd er rekening mee dat bij een groter automodel geen vergoeding mogelijk is voor eventuele hogere brandstofkosten.

Heb je onderweg een klacht over de auto of camper, dan bel je de verhuurder via het nummer voor hulp onderweg (‘roadside assistance’).

Het is erg belangrijk dat klachten direct worden gemeld bij je verhuurder of de lokale reisagent. Als je niets hebt gemeld tijdens je reis, heb je de verhuurder/lokale reisagent geen kans geboden om de klacht op te lossen. De kans is daardoor klein dat men je naderhand een vergoeding geeft. Vanaf 28 dagen na afloop van je reis nemen de lokale reisagenten bovendien überhaupt geen klachten meer in ontvangst.

Maak je onderweg extra kosten als gevolg van problemen of klachten? Bewaar dan altijd het bonnetje als bewijs.

Als je ter plaatse een compensatie accepteert voor een klacht, dan wordt de zaak beschouwd als afgehandeld. Wij kunnen dan niet meer voor je bemiddelen. Wordt er door de lokale agent een compensatie geboden en vind je deze niet passend, accepteer de compensatie dan niet en neem direct na thuiskomst contact met ons op.

Ballon!
{{javascripts}}