Vraag en antwoord: Vliegen

Je hebt misschien nog vragen over de vlucht naar jouw vakantiebestemming. Daarom hebben we praktische informatie voor je op een rijtje gezet. Heb je daarna nog vragen? Neem dan gewoon contact met ons op. We zorgen ervoor dat je goed voorbereid en gerust op reis kunt.

  • Zorg dat er geen scherpe voorwerpen in je handbagage zitten, zoals een zakmes of nagelschaartje. Ook aanstekers zijn verboden.
  • Van huis meegenomen vloeistoffen, dranken, gels of sprays mogen enkel in kleine verpakkingen van maximaal 100 milliliter in je handbagage vervoerd worden. Deze vloeistoffen moet je in één doorzichtige, afsluitbare plastic zak van maximaal 1 liter (circa 20 bij 20 cm) stoppen. Deze zak moet je ter controle apart tonen bij de security check. Vloeibare stoffen in grotere verpakkingen dan 100 milliliter zijn wel toegestaan in de ruimbagage.
  • Vloeibare medicijnen en dieetvoeding zijn toegestaan als handbagage. Je mag medicijnen meenemen in je handbagage, mits het gaat om acceptabele hoeveelheden voor de duur van de vlucht. Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen (zoals slaapmiddelen, Ritalin of sterke pijnstillers), heb je een medische verklaring nodig. Kijk op hetcak.nl voor de procedure. Regel je verklaring minstens vier weken voor vertrek Neem medicijnen mee in de originele verpakking.
  • Als er een baby meereist, mag je babyvoeding, gekolfde borstvoeding en babymelk (in vloeibare of in poedervorm) meenemen. Dit hoeft niet in de plastic zak.
  • Niet-vloeibare cosmeticaproducten en producten voor persoonlijke verzorging (zoals lippenstift of vaseline) mag je meenemen in je handbagage.
  • Indien vloeibare artikelen, ook in grotere hoeveelheden, zijn gekocht bij de See Buy Fly-shops, worden ze verzegeld overhandigd en kunnen ze mee aan boord. Je loopt wel het risico dat deze spullen bij een eventuele overstap alsnog in beslag worden genomen.
  • Verse etenswaren zoals fruit en vleeswaren mag je meenemen in je handbagage, maar je moet ze in het vliegtuig opeten of weggooien voor je door de douane gaat.

Let op: de bagageregels veranderen regelmatig. Controleer voor vertrek de meest recente regels zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan!

Ga van tevoren goed na welke limieten gelden voor de ruim- en handbagage van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. De bagagelimieten veranderen regelmatig. Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen vragen tegenwoordig een vergoeding voor het meenemen van ruimbagage. Extra bagage, zoals een rolstoel, fiets, golftas of surfplank, moet je van tevoren bij Via Tioga aangeven.

Als je bagage tijdens de vlucht beschadigd of kwijt raakt, moet je hiervan melding doen op de luchthaven. Je gaat hiervoor naar de servicebalie bij de bagageband of in de douanehal.

  • PIR
    Bij de servicebalie vul je een Property Irregularity Report (PIR) in. Met dit PIR-formulier kan de luchtvaartmaatschappij op zoek naar je bagage of geef je aan wat er kapot is. Om het PIR in te vullen, heb je de bagagesticker nodig. Dit is meestal een kleine witte sticker met je naam en een (streepjes)code – meestal wordt deze bij het inchecken van de bagage op je paspoort geplakt. Vraag om een kopie van het PIR-formulier of een schriftelijke bevestiging van je melding. Vraag ook wat de vervolgstappen zijn en hoe je op de hoogte wordt gehouden van de zoektocht naar je bagage of de behandeling van je klacht.

  • Verzekering
    Bel naar je reisverzekering (neem dus je klantnummer mee op reis) en leg de situatie uit. Laat je goed informeren over de mogelijke vergoeding en hoe je hierop aanspraak maakt. Waarschijnlijk krijg je een compensatiebedrag waarvoor je nieuwe spullen kunt kopen. Koop niets voor je hebt overlegd met de hulplijn, deze is 24 uur per dag bereikbaar.

  • Wacht niet
    Soms merk je pas in de taxi of in het hotel dat je koffer kapot is. Maak in dat geval een schademelding via de website van de airline waarmee je vloog. Doe dit zo snel mogelijk, het liefst binnen 24 uur na je vlucht. Wacht nooit met melden tot je weer thuis bent, veel airlines nemen je klacht na een week al niet meer in behandeling!

Binnen Europa kun je niet altijd stoelen reserveren tijdens de vlucht. Mocht het wel toegestaan zijn, dan wordt er vaak een toeslag berekend voor het reserveren van zitplaatsen. In dat geval kunnen wij geen stoelen voor je reserveren. Je kunt dit soms wel zelf doen, via de website van de maatschappij waarmee je vliegt. Dit kan bij sommige maatschappijen 1 tot 2 dagen voor vertrek, maar er zijn ook airlines die dat accepteren vanaf het moment dat je de tickets (of de reissom) volledig hebt betaald. Je leest hierover meer op het uitgeprinte ticket dat je van ons ontvangt.

De luchtvaartmaatschappij heeft het recht om het vluchtschema te wijzigen. De tijd waarop je vliegt of de plaats van je overstap kan hierdoor veranderen. Bij een vluchtwijziging blijft je eindbestemming altijd hetzelfde. Controleer je vluchtschema de dag voor vertrek op de website van je luchtvaartmaatschappij! Meer informatie vind je op de reisdocumenten die je van ons ontvangt. Wij hebben op vluchtwijzigingen helaas geen invloed en zijn hiervoor niet aansprakelijk.

Voor reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit kan gereist worden met een geldig paspoort, een visum is niet nodig. Een aantal EU landen vinden een identiteitskaart ook voldoende. Check altijd de meest actuele situatie, Via Tioga kan helaas niet aansprakelijk gesteld worden voor reisdocumenten.

Tijdens een overstap kan het in een enkel geval voorkomen dat je zelf je bagage op moet halen bij de bagageband. Dit verschilt per vlucht en maatschappij. Vraag daarom bij het inchecken van je bagage op de luchthaven of deze wordt doorgelabeld naar je eindbestemming of niet. Alleen als de bagage NIET wordt doorgelabeld naar je eindbestemming, moet je deze zelf ophalen.

Met je (elektronische) vliegticket kun je online inchecken of bij de bagage-afgiftebalie op het vliegveld.

Online inchecken

Check je online in? Dan doe je dit via de website van de maatschappij waarmee je vliegt. Je hebt hiervoor een boekingscode nodig. Deze boekingscode staat op je (elektronische) vliegticket, deze krijg je van ons met de reisdocumenten - ongeveer vijf weken voor vertrek. Als je online hebt ingecheckt, hoef je op het vliegveld alleen nog je bagage af te geven bij de balie.

Op de luchthaven

Check je in op het vliegveld, kijk dan op je ticket door welke maatschappij de (eerste) vlucht wordt uitgevoerd. Vervolgens kijk je op de borden op het vliegveld bij welke balie je moet zijn. Hier check je in door je paspoort te laten zien en geef je meteen je ruimbagage af.

We kunnen heel veel vliegmaatschappijen voor je boeken, maar we focussen ons uiteraard op maatschappijen die goede verbindingen hebben zoals KLM. Lees meer over KLM Je kunt vliegen vanaf verschillende luchthavens in Nederland zoals Schiphol en Eindhoven, maar ook vanaf België of Duitsland.

We hebben de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet. Lees meer over vliegtickets boeken

Een baby is tussen de 0 tot en met 1 jaar op het moment van de heen- en terugreis. Zij mogen meestal gratis meevliegen als ze bij de ouders op schoot zitten en geen eigen stoel nodig hebben. Een kind is tussen de 2 en de 11 jaar, voor hen geldt bij bijna alle luchtvaartmaatschappijen het kindertarief. Voor kinderen boven de 12 jaar geldt een ander vluchttarief; zij worden als volwassene gezien.

Je kunt vanaf de luchthaven een taxi nemen naar je hotel of gebruik maken van het openbaar vervoer. Als je een auto huurt, kun je deze vaak direct op de luchthaven ophalen. Wat de voordeligste optie is, verschilt. Reis je met een kleine groep, bijvoorbeeld met zijn tweeën, dan kun je vaak beter met het openbaar vervoer gaan. Een makkelijke manier om je reis te plannen is via Google Maps. Je kunt de gegevens altijd controleren op de website van de lokale vervoerder. Vraag ons gerust advies over de beste transportmethode van het vliegveld naar je hotel.

Ballon!